Прочетен: 2935 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 10.02.2014 10:55
Предмет на този постинг е обществената поръчка "Информационни кампании сред българите в чужбина с цел популяризиране на инвестиционния климат и връщане на нашите емигранти и учещи в чужбина български студенти в България"
Възложител: Българска агенция за инвестиции
Бюджет: 400 000 лв с вкл. ДДС.
Критерий: най-ниска цена.
Изпълнител: Консорциум „Ламбаджиев Кръстев”
Цели: Организиране на промоционални срещи с български студенти в 13 столици в чужбина - за популяризиране на България /разясняване и информиране/ като стратегическа възможност за кариерно и професионално развитие.
Градове:
1 февруари - Мадрид |
12 февруари - Тел Авив |
24 февруари - Ню Йорк |
Анализ: Кампаниите в половината от европейските градове вече преминаха, като към момента трудно може да се намери информация за проведените събития. Няма медийно отразяване, няма информация за присъстващите: брой, социална група, ангажираност към мероприятието нито в българската, нито в чуждата преса. След като целта е популяризиране на страната, информацията за проведените събития е от основно значение за определянето на ефективността от проведените форуми и за интересът от тях.
Конкретно за първите три събития – аз имам роднини в Мадрид, които са в ежедневен контакт с българската диаспора в испанската столица, но те не бяха и чували за такива срещи.
В Париж и Лондон също имам приятели – както студенти, така и работещи в Дефанс и Ситито, но те също не бяха запознати с кампанията.
По документи на всяко от събитията трябва да бъдат осигурени по 40 студенти и 10 бизнесмени, но както споменах по-горе, липсват данни колко са били към момента присъстващи на събитията, колко от тях – студенти и колко – други българи. В един бъдещ момент това ще затрудни анализа какъв е ефектът от тези екскурзии и до кого са достигнали те реално.
Аз съм българин, темата не ми е безразлична и обичам да пътувам, като съм има възможност да го правя в почти всички от дестинациите по този проект. Затова и се вълнувам как се развиват срещите с българите в чужбина, какво се дискутира на тези срещи и какъв интерес има към тях. При този мой интерес и при положение, че полагам усилия да се информирам за кампанията, аз не получавам почти никаква информация, освен от фейсбук страничка с графика на събитията и по 4-5 снимки от всяко.
В Агенцията за инвестиции има поне две PR-ки, а в консорциумът, спечелил поръчката ползва най-малко поне още толкова. И до момента целият този народ, отговарящ за връзките с обществеността, не е впечатлен от медийното НЕотрязяване на събитията. Това навежда на едни не много приятни мисли за липсата на интерес към провежданите събития, защото от оскъдните снимки, които успях да намеря във фейсбук, се виждат рехави групички от хора, които не приличат много на студенти (възрастово и визуално), още по-малко на успешни бизнесмени и мениджъри в чужбина.
Липсва информация за лекторите, а именно те са ключът, който може да направи тази кампания успешна. Кои са лекторите, на които се разчита да мотивират младите хора да се върнат и да работят в България? Вероятно това са държавни чиновници от БАИ, които работят за 600-700 лв, имат десетина години опит в администрацията и тези екскурзии са върхът в професионалната им кариера. Какъв личен пример могат да дадат те на студентите в чужбина?
Защо не се поканят за лектори българите, които са завършили престижни университети кто Харвард, Йейл, Оксфорд и са се върнали в България (примерно Боби Стефанов, Кирил Петков, Росен Иванов, Евгени Ангелов и др.), да поканят нашите IT специалисти, които са търсени навсякъде по света, но се реализират тук, нашите доктори, които са признати специалисти навсякъде по света (например д-р М. Чуканова от „Пирогов“) или писатели, които да мотивират студентите в чужбина да се върнат?
Докато пиша тези редове ще се проведе събитието в Амстердам, а в сряда – в Берлин. По скайп се свързах с едно българско момиче, което завърши в Англия, върна се да живее в България, но от Германия й предложиха работа по спежиалността (арт дизайнер) и сега е там. Тя не беше чувала, че ще се провежда форум в Берлин. Не беше и мотивирана да отиде и да слуша хора, които не са на нейното ниво на образование, нито на нейното ниво на заплащане да й говорят, колко страхотно място е нашата татковина.
А сега идва най-интересното! Докато на различните места събитията се организират в хотели, в Чикаго българите ще се съберат в църквата „Св. София“. Сигурно ще пеят псалми, защото малко авангардно ми се вижда да се прави мултимедийна презентация между иконите. Да не говорим, че българите мюсюлмани, евреи или католици биха се чувствали странно да отидат и да се информират за икономическото положение в родината в православен храм. Ето как се рекламира събитието там:
Къде?
Църквата „Св. София” в Чикаго,
404 W.Oakton str.Des Plaines IL.60618
Мисля, че повече коментари са излишни. И ще завърша с един цитат на Пауло Куелю:
„Стой с онези, които пеят, разказват истории, наслаждават се на живота и носят радостта в очите си. Защото радостта е заразна и винаги успява да намери решение там, където логиката може да обясни само причината за грешката.“
Уважаеми организатори, един последен съвет от мен, като човек, който си вади хляба, като изнася успешни презентации по подобни форуми, без да харчи държавни средства: намерете успели хора, защото единствено тяхната радост от живота в България ще надделеее над алогичността на разума да накарате младите да се върнат у нас!
П.П.
За провеждането на всяко от събитията са изразходени по няколко хиляди лева, като присъстващите са били между 40 и 80 човека. За презентацията на последната ми книга, аз еднолично събрах толкова хора, без да похарча и 100 лв.
14.02.2014 14:14