Потребителски вход

Автор: vladikoff Категория: Туризъм
Прочетен: 2202 Коментари: 0 Гласове:

Последна промяна: 23.03.2013 20:28

Наричат остров Саня „Тропическият рай”, а също така и „Китайските Хаваи”. Саня е курорт на архипелага Хейнан, разположен в Южнокитайско море. Особеното на това море е, че то е част от Тихия океан, а самият курорт е на същата географска ширина като Хаваите, на 18-я паралел от Екватора, оттам идва и сравнението по-горе. Островът е любимо място за организиране на конкурсите Мис Свят, като е посрещал това събитие сели 5 пъти, а между тях – два пъти и Мис Елит модел. От вътрешното летище на Шанхай хващаме Южнокитайските авиолинии и след два и половина часов полет сме на малкото летище на Хейнан. Още с кацането ни лъхна горещ и влажен въздух – това е най-южната точка на Китай и има нас 300 слънчеви дни в годината (25o C-38o C). Веднага свалихме саката и навихме ръкавите на ризите. Макар и ноемврийска вечер, със сигурност температурата беше като в най-топлите летни дни в България. На летището ни чака шатъл, който ни взима куфарите и ни транспортира към хотел „Хилтън Спа Ризорт”, на самия бряг на океана, разположен между горичка високи палмови дръвчета и окосени зелени полянки между тях. Ако не най-луксозният, „Хилтън” със сигурност е един от най-луксозните, елегантни и скъпи хотели на този остров. Стаята ми на четвъртия етаж гледа към брега на океана и е по-голяма от апартамента ми в София! В банята са нередени шишенца с маркова козметика, а пред стъклената стена до спалнята имам вана, от която да се вижда гледката към палмите и брега. В много хотели съм нощувал, на различни континенти, но не съм бил в по-елитен от този на острова. Леглото е толкова голямо, че се чувствам като самотна пешка на цяла шахматна дъска в него.

Будя се около 9 сутринта. Под прозореца, на една от полянките има организиран сутрешен тай-чи курс за гостите на хотела. Не съм тренирал тае-бо от около седмица и се замислям, как следобедът трябва да си отделя време за спорт. На светло гледката от терасата е още по-красива. Под мен е едно зелено море от палми, дървета и поддържани полянки. На по-малко от сто метра е златистият пясък на крайбрежната ивица и лазурните води на океана. По небето не се вижда нито едно облаче. Слагам едни къси панталонки, потник, чехли и слизам в ресторанта.

За закуска имам избор от около стотина варианта, аз минавам на няколко пъти с чинийката и излизам на терасата, разположена между две изкуствени езерца. Забелязвам, че едни туристи си поръчват на сервитьорите кокосови орехи, които растат на палмите пред нас и веднага се възползвам и аз:

- Искам ей онзи кокос – казвам на момчето, което предава поръчката на друг, така наречен „катерач”, който се катери като маймунка по палмата, реже плода, слиза долу и пред мен дялка ореха, докато същият се превърне в удобна чаша, пълна с вкусен сок. Поръчал съм и специално еспресо, защото ако им кажеш, че искаш кафе, ти носят от американската „втора цедка”, а за истинското еспресо с каймак, трябва да се изчака десетина минути. Та седя си аз на тераската, похапвам закусчица и отпийвам от сламка направо от кокосовия орех с кафенце. Кеф! Не след дълго идват Чао и Раду и решаваме след половин час да отидем на плажа. Още сутринта е над трийсет градуса и ми препоръчват да се намажа с крем против слънчево изгаряне. „Кой бе, аз ли да се мажа, аз съм пич, нЕма начин да ползвам такива мазила ноември месец!” Две седмици по-късно се белех по цялото тяло, но това е друга история… И като казах история, островът има удоволствието да се похвали с 6000-годишна такава. Той е единственият остров в Китай с уникален микроклимат: 300 слънчеви дни в годината 300 километрова плажна ивица, чиста прозрачна вода, прекрасни пясъчни плажове, кратери на загаснали вулкани и, естествено, тропическа джунгла с всичките видове змии, маймуни, паяци, отровни мравки и т.н. Три са културните забележителности, които трябва да се видят – 108-метровата статуя на Богинята на милосърдието, наричана азиатския еквивалент на Статуята на свободата, най-голямата статуя на Буда в света и най-голямата статуя на Дракон в света. За третата ще разкажа след малко, но нека да се върнем към плажа. Първото впечатление, което придобива туристът, като стъпи на пясъчния бряг, е за чистота – чистота на пясъка, на водата, на хоризонта… навсякъде. Как не видях една хартийка, една пластмасова опаковка, в Китай пушенето е разрешено навсякъде, но пак не виждам хвърлени фасове по пясъка. Никъде не ти искат допълнителни пари за шезлонг, чадър или масичка също. Водата е много топла и аз, който принципно предпочитам да си лежа на плажа, изкарвам няколко пъти по десетина-петнайсет минути в океана. По някое време се намериха едни пичове с топка и станах да им покажа какво се казва българска класа във футбола. Така, като си разцъкваме лекичко на плажа, си стана време за обяд. Вече не се учудвам на богатото разнообразие от меса и деликатеси, които са предложени в ресторанта. Докато наблягам на риба териаки, успявам да си поговоря с един казахстанци на руски език. Винаги се радвам, когато имам възможност да си упражня и другите езици, освен английския. Чао поръчва на сервитьора нещо и след малко на масата се появява метална кана, пълна с лед, а в нея – запотени и изстудени бирички! Идеално като за финал на обяда в тая тропическа жега! Дремваме за около час под палмите и ни чака нова изненада – организирали са ни сафари с открити джипове в джунглата. Първо ни взимат с едни мерцедеси от хотела, возят ни до някакъв резерват, където се качваме на джиповете и се возим по малки пътеки навътре в джунглата. Около нас палмите, храстите и зеленината се сгъстяват с всеки метър навътре. Хубаво е, но нещо липсва. Някак си, няма го приключенското, много е защитено всичко и е безопасно.

- Абе, пичове – гледам аз на картата – тука има пешеходни маршрути вътре в джунглата. Можем да слезем от сафари джипа и да се качим пеша на върха горе. – Сега, от позицията на времето, не мога да кажа как ми дойде тази идея, дали от биричката на обяд или от други мотиви, но тогава на всички ни се стори много интересно да слезем и да тръгнем пеша. Тримата – китаец, канадец и аз. Сами в джунглата. Без телефон, без вода, само по едни каменни пътечки, без да знаем колко път ни чака. Но смело слязохме от джипа и тръгнахме по пътека, която ни заведе до долината на 300-те орхидеи. Всякакви по размер, големина и форма цветя, оформени по алеи и оставени да си растат диви в природата, обособяваха цветна градина със стотици растения в тази част на острова. Ние, като истински мъже, не обърнахме голямо внимание на цветята и продължихме напред по пътя. И се натъкнаме на следващия проблем – голяма група японски туристи, които бавно, без да бързат, се клатушкаха в редичка един зад друг по пътеката. Но скоро видяхме решение и за това – между две езерца пътеката се раздвояваше. Силно казано раздвояване или разширение, защото второто „платно” представляваше големи обли камъни, разположени през метър един от друг в съседство до пътечката, по която се придвижваха японците.

- Давайте след мен – казах и закрачих смело и бързо по камъните. Задминахме туристите и продължихме към местност, където падаха кокосови орехи и над пътя имаше мрежи, предпазващи такива като нас. Все по-нагоре се движехме и все по-малко хора започнаха да се срещат по нашия маршрут. След около час катерене в джунглата, разбрахме, че сме се пр**бали. Целите потни, даже не потни, подгизнали от тропическата влага, седнахме на една беседка, от която като на длан се откриваше острова под нас, задъхани, жадни и внимаващи да не настъпим змия или да не ни налазят червените мравки. До мен лениво се препичаше десетсантиметров жълт паяк, който предпазливо снимах с фотоапарата си. Единствено красотата на природата и усещането, че върхът е близо, ни мотивираха да продължим катеренето през скални процепи, изкуствени пещери, почти незабележими алеи и каменни мостове. След още около час стигнахме до Гнездото на Дракона – пазителя на архипелага. Красота! Стотици, може би хиляди туристи, дошли тук с рейсчета и сафари джиповете, сновяха на групички по импровизирана търговска уличка с типични сергии. Добираме се до една такава и изпиваме на един дъх бутилките с минерална вода и „Гейторейд” – сори за рекламата, ама имахме нужда от тези течности. Отпочинали и освежени се снимахме до статуята на Дракона и разгледахме пагодата, храма и площадката, от която се виждаше целия архипелаг. Надолу си хващаме рейс, никой дори не опели дума да се връщаме пеша. Стига ни jungle adventure за деня. В хотела сме около пет и половина и след кратък разговор по скайпа с България, виждам, ч не плажа има някакво турнирче по футбол. Затварям лаптопа и слизам долу. Тъкмо събираха хора за още един отбор и се писах и аз да играя. В нашия тим се оказваме с пичовете от Казахстан, един японец, руснак и другите са китайци. Много обичам да играя футбол на пясъка и като ми тръгна оная игра – гол, гол, гол след гол… та така докато бием всички. След последния мач ми донесоха една каса с 24 хавайски бири, по местна традиция, засипани с лед, за да са студени. Веднага се почерпихме с всички участници на турнирчето, а на мен ми дадоха един медал за голмайстор на турнира. Е, това е – да ида на Екватора и да играя мач! Вечерта има hoola party на откритата част пред ресторанта на хотела – карибска музика на живо, хавайски танци и веселба до късните часове. Ние си пийваме по биричка с местния еквивалент на кебапчета. От време на време част от персонала на хотела идва при мен да ме поздравява за турнира. Идеален завършек на този хубав ден!

Следващата сутрин сме предвидили да караме джетове. Далеч пред нас в океана се виждат перки на акули, както си помислихме ние, но се оказа стадо делфини. Даваме газ на мощните Yamaha, но делфините са по-бързи и не можем да ги настигнем. Целият ден изкарваме на плажа, даже и през нощта пак слизаме до пясъка, като предвидливо са ни дали едно фенерче. То е, защото нощно време змиите излизат да си търсят храна на пясъка и не е препоръчително да настъпим някоя в тъмното. Вървим в индианска нишка един зад друг. Чао е най-отпред с фенерчето, зад него съм аз и Раду е най-отзад. Чао прескача едно въже от шамандура, аз също, но Раду не го вижда и го настъпва. Следва ужасен писък и скок във въздуха от него – оказа се, че е помислил въжето за змия. Скъсахме го от бъзици след това. На обяд следващия ден отлитаме обратно за Шанхай – доволни, отпочинали и готови за нови пътешествия.